Hoe word ik zzp'er in de zorg?

1

Hier komt een video [aangeleverd door klant]

STAP 1

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Wanneer je het besluit neemt om zelfstandig ondernemer te worden in de zorg, begin je met het inschrijven van jouw onderneming in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De inschrijving bij de KvK is verplicht voor alle zelfstandige ondernemers, dus ook voor een ZZP'er in de zorg. Hierbij is het ook van belang dat je Algemene Voorwaarden opstelt. Wij kunnen je hier bij ondersteunen middels een gestandaardiseerd format, wat je zo nodig aan kan passen aan je eigen voorwaarden. Hierin regel je bijvoorbeeld wat er gebeurd bij het te laat afzeggen van een dienst. Deze dienst zit in ons basislidmaatschap

STAP 2

Vraag een Verklaring omtrent Gedrag ( VOG ) aan

Werken als ZZP'er in de zorg, betekend werken met een kwetsbare groep mensen. Daarom vragen opdrachtgevers vaak om een VOG die niet ouder is dan 3 of 6 maanden.

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring, uitgegeven door de overheid, waaruit blijkt dat je gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Indien je een basislidmaatschap hebt, vult ZZP Ondersteuning Nederland de VOG aanvraag voor je in, waarna je een mail ontvangt en de betaling van 33.85 aan de overheid kan voldoen. Hierna ontvang je de VOG thuis.

STAP 3

Regel een goede verzekering

Helaas geld ook voor beroeps- en bedrijfsaansprakelijkverzekeringen hetzelfde als voor de meeste zaken; goedkoop is duurkoop. We raden je daarom aan goed naar de polisvoorwaarden te kijken: wat zijn de uitsluitingen van de dekking? Welk bedrag wordt maximaal vergoed en wat is je eigen risico?
In samenwerking met een erkend tussenpersoon hebben wij in 2018 met de Goudse om tafel gezeten om een goede polis te krijgen: Voor 12,42 euro per maand heeft deze polis een beroepsaansprakelijkheid en bedrijfsaansprakelijkheid, een goede dekking, geen vage uitsluitingsregels en een eigen risico van slechts 125 euro per gebeurtenis.

Daarnaast kan je ook eenzakelijke rechtsbijstandverzekering afsluiten (40,56 per maand of 39,75 i.c.m. de beroepsaansprakelijkheid van hierboven), waar je op terug kan vallen als je debiteuren bijvoorbeeld niet betalen of je in een conflictsituatie komt met een opdrachtgever of collega ZZP’er en juridische hulp nodig hebt.

Via deze link kom je bij het aanvraagformulier. Als je deze informatie invult en het formulier verstuurt krijg je een vrijblijvende offerte voor de aangevraagde verzekeringen én je kan hun altijd telefonisch benaderen voor vragen die je nog hebt.

STAP 4

Voorkom schijnzelfstandigheid

Wanneer je met opdrachtgevers gaat onderhandelen over werkzaamheden, zorg dan dat je afspraken vastlegd en dat hieruit blijkt dat je niet in loondienst bent. Schijnzelfstandigheid in de zorg is erg actueel, omdat we in de zorg niet de volledige vrijheid hebben werkzaamheden zelf in te delen. Het is daarom extra belangrijk om je algemene voorwaarden, raamovereenkomsten en overeenkomsten van opdracht goed op te stellen en beschikbaar te stellen aan je opdrachtgevers. Indien je direct zorg verleend aan cliënten, kan je de afspraken vastleggen in een zorgovereenkomst.
Bij ons basislidmaatschap krijg je standaarden van deze documenten om te zorgen dat alle belangrijke punten erin staan.

STAP 5

Vraag eHerkenning aan

EHerkenning is een soort DigID, alleen dan voor ondernemingen. Hiermee krijg je eenvoudig toegang tot bijvoorbeeld het CIBG (zie punt 6). We adviseren je minimaal eHerkenning niveau 2+ aan te vragen (dit is het minimale vereiste voor CIBG). Voor de belastingdienst wordt echter al EH3 gevraagd en soms is het wel makkelijk om degegevens van de belastingdienst digitaal te kunnen verwerken in plaats van via de post. 
De kosten voor het aanvragen van eHerkenning zijn rond de 20 euro voor EH2+ en rond de 40 euro voor EH3. De prijs gaat vaak naar beneden als je eHerkenning voor meerdere jaren afneemt.
Via de website van eHerkenning kan je de verschillende leveranciers met elkaar vergelijken en als je ons basislidmaatschap afneemt, krijg je een kortingscode van 15% op EH3, waarmee we de goedkoopste eHerkennings leverancier voor ZZP'ers hebben gevonden.

STAP 6

Sluit je aan bij een klachten- en geschillencommissie

Cliënten hebben een wettelijk recht om een klacht in te dienen over geleverde zorg. Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uit 2015 is iedere zorgondernemer verplicht ‘een regeling te treffen voor de behandeling van klachten over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens een cliënt, en deze regeling op passende wijze onder de aandacht van zijn cliënten te brengen.’Bij ons zit dit standaard in ons basislidmaatschap.

STAP 7

Meld je aan als zorgverlener bij de IGJ

Alle zorgverleners in Nederland dienen zich aan te melden bij de overheid via CIBG in verband met de Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders) de wet die de Wtzi vervangt. Oók ZZP’ers dienen zich hieraan te melden als zij starten met de ondernemer. Meer informatie vind je hier. Je hebt een eHerkenning niveau 2+ nodig om in te loggen bij de meldpagina.De overheid heeft een handige kwaliteitscheck met vragen over jouw kwaliteit van zorgverlening. Na eentwintigtal vragen kan je de uitslag downloaden en krijg je informatie per punt, zodat je zelf aan je kwaliteit kan werken.Let erop dat je je pas aan kan melden bij de IGJ start van je onderneming (startdatum inschrijving KvK) en vóór je voor de eerste keer werkzaamheden in de zorg uitvoert. Oók als je via een bemiddelingsbureau werkt. Indien je niet aangemeld ben riskeer je een boete die kan oplopen tot bijna 22.000 euro!

STAP 8

Houdt je aan de regels van de Wzd

De Wet zorg en dwang (Wzd) is de opvolger van de BOPZ. Alle vrijheidsbeperkende maatregelen vallen hieronder en het nieuwe uitgangspunt is Nee, tenzij. Dat wil zeggen dat onvrijwillige zorg niet toegepast wordt tenzij het noodzakelijk is om ernstig nadeel te voorkomen. De overheid heeft een brochure ontwikkeld voor ZZP'ers met meer info hierover.

STAP 9

Houd je administratie goed bij

Door een goede administratie te voeren, kan je niet alleen aantonen dat je aan het urencriterium van 1225 uur per jaar komt (waarvan maximaal 225 uur reis- en vergadertijd), maar ook om al je zakelijke kosten te kunnen aftrekken en optimaal gebruik kunt maken van aftrekposten en regelingen.
Daarnaast kan een goede boekhouder of accountant uitreken wat voor jou het voordeligst is bij bepaalde keuzes, bijvoorbeeld de keuze of je wel of geen auto van de zaak kan nemen. Maar ook of je wel of niet BTW plichtig bent. En ze helpen je met aangiftes bij de belastingdienst, zoals BTW aangifte en aangifte inkomstenbelasting.
Een goede administratie is dus meer dan alleen je facturen sturen. Wij zijn van mening dat een goede boekhouder of accountant zichzelf terug verdiend en daarom komt onze module Administratie met software én onbeperkt advies voor 99 euro per maand.

STAP 10

Vraag een AGB code aan

De AGB-code staat voor Algemeen Gegevens Beheer Zorgverleners. De code is nodig bij declaraties van geboden zorg die vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is nodig als je als zzp zelfstandig zorg wil verlenen. Indien je alleen via een bemiddelingsbureaugaat werken, heb je geen AGB code nodig.
Iedere ZZP'er die werkt als particuliere thuiszorg, praktijk of instelling en wordt uitbetaald door de zorgverzekering van de cliënt, heeft deze unieke code nodig. De code aanvragen is kosteloos en kan via de volgende link: AGB-code. Een correcte registratie in AGB is van belang voor een snelle afhandeling vande declaraties bij de zorgverzekeraars.

STAP 11

Hou je BIG-registratie bij

BIG staat voor 'Beroepen inde Individuele Gezondheidszorg'. Ben jij apotheker, arts, fysiotherapeut, tandarts, gezondheidszorgpsycholoog, psychotherapeut, verloskundige of verpleegkundige en wil je jouw beroep uitvoeren als zelfstandig ondernemer of in loondienst? Dan dien je een inschrijving in het BIG-register te hebben. Heb je deze nog niet of gaat/is deze verlopen, regel dit dan op de website van het BIG-register door in te loggen met je DigID. Houd er rekening mee dat je je om de vijf jaar zult moeten herregistreren, waarbij je moet aantonen datje nog steeds voldoet aan een werkervarings- of scholingseis. Het BIG –register is openbaar en te vinden op internet www.bigregister.nl

STAP 12

Zorg dat je bijblijft in je vak, de ontwikkelingen en je handelingen

Om je vak bij te houden of aan de scholingseis van de wet BIG te voldoen, kan je bij ons terecht voor de scholingsmodule, hierbij bieden we meer dan 125 geaccrediteerde e-learningen en kun je verpleegtechnische vaardigheden oefenen en toetsen in ons skillslab én krijg je 10% korting bij alle scholingen van Scholing in Zorg, tegen een vast bedrag van 54 euro per maand.

STAP 13

Gebruik dossiersoftware bij directe clientenzorg

Indien je een AGB-code aan gaat vragen omdat je voornemens bent zorg aan eigen clienten te gaan verlenen, zorg dan ook voor een goed clientdossier. Dit heeft niet alleen te maken met de eisen van de IGJ, maar ook de client heeft recht zijn dossier in te zien.
Bij ons basislidmaatschap krijg je een printbaar dossier, maar we hebben ook een Nedap Ons omgeving waar je tegen betaling gebruik van kan maken en alles online hebt staan, waar ook je client (via Carenzorgt) en collega's in kunnen werken.

STAP 14

Ga op zoek naar opdrachten

Om aan opdrachten te komen kan je bemiddelingsbureau's opzoeken, instellingen zelf aanschrijven of connecten met andere ZZP'ers, bijvoorbeeld via Social Media of binnen je eigen netwerk.
Als je hieraan start, is het belangrijk om te weten wat je waard bent en wat de tarieven in de branche doen. Je bent nu namelijk niet meer in loondienst en ontvangt dus geen loon, maar je factureert een uurtarief (of diensttarief op tarief per opdracht) en dan is het belangrijk om te weten voor welk uurtarief je wilt gaan werken. Je kan ook een online calculator gebruiken om je uurtarief uit te rekenen.

STAP 15

Kijk naar de toekomst

Als je eenmaal aan de slag bent, zul je merken dat wanneer je ziek wordt, je geen inkomen meer hebt. Ook als je op vakantie gaat, draai je geen omzet en is er dus geen inkomen. Het is belangrijk hiervoor een potje op te bouwen.
Ook dien je te kijken (bv met een financieel adviseur) hoe je om wil gaan met langdurige arbeidsongeschiktheid en pensionering (als ZZP'er draag je niet meer af aan het pensioenfonds). Sommige ZZP'ers willen eerst lekker werken en dan pas nadenken over dit soort zaken, maar vergeet niet dat een fout in een klein hoekje zit en als je daardoor nooit meer kan werken, kunnen de financiele gevolgen onoverkomelijk zijn, denk dus niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst en begin zo snel mogelijk met het organiseren van verzekeringen, beleggingen, broodfonds of andere voorzieningen om ook op het onverwachte voorbereid te zijn.

Schrijf je nu in en krijg direct ondersteuning.

Het begint bij het basis lidmaatschap. Als lid kom je in aanmerking voor ondersteuning en handige kortingen voor jouw scholingen en gewenste modules.

Basis lidmaatschap

€14.95 per maand excl. btw
Maandelijks
Klachten & geschillencommissie die voldoet aan de Wkkgz
Voorbeeld documenten die je nodig hebt als zzp'er in de zorg, zoals AV, clientdossier, privacyverklaring en overeenkomsten
Stapelbare korting op dienstverlening van ZZP ondersteuning
10% korting op 3 trainingen bij Scholing in Zorg
Vilans protocollen
VOG klaar laten zetten online
Vraag aan en krijg per direct ondersteuning